En sommernatt ved Bjørnsjøen

Vi skal ikkje sova bort sumarnatta, blir det sagt i ei norsk vise. Denne visen fikk lov til å kverne mang en gang gjennom hodet mitt mens jeg i dag tidlig vandret hjemover etter en natt ved Bjørnsjøen i Nordmarka. Jeg skal ikke sånn sett si meg uenig, men mer om det senere.

Igår ettermiddag tok jeg bussen inn til Skar i Maridalen for å vandre opp til Øyungen, for en enkelt natt ute under åpen himmel. Jeg hadde dog pakket sekken med mat for flere dager, i tilfelle jeg skulle kunne tenke meg å være der lengre. Jeg har mange ganger drømt om å dra inn til selveste smørøyet i Nordmarka; Pershusvannet og Spålen-området, for en padlerundtur hvor man bruker den tiden man trenger til å kose seg i Nordmarkas mer bortgjemte eventyrskoger. Jeg har vært på dagstur til Pershusvannet tidligere og vet at dette er et flott område. Men den gang hadde man bil, nå må man ta utgangspunkt i de alternative mulighetene, og da dreier det seg enten om kollektivt, sykkel eller verdens eldste transportmiddel: bena. Dette medfører en voldsom grad av ambivalens og ubestemmelighet ang. destinasjon og turens varighet.

Jeg hadde sett meg ut muligheten for å ta buss til Jevnaker, og så vandre seks km opp til Tverrsjøen. Men ettersom dette var årets første overnattingstur følte jeg for å teste ut årets utstyr i form av en enkeltstående natt i nærmere omgivelser. Det er ikke gøy å sitte i skogøde uten det rette utstyret når været slår om, så min indre Lars Monsen-stemme fortalte meg at en natt ved Øyungen var et bra utgangspunkt for årets første tur, ikke minst på grunn av at det seiler mye små, mørke skyer bortover Østlandets himmel nå for tiden.

028 Bjørnsjøen_20170704 (196)

Men da jeg var vel fremme ved Øyungen, ble jeg jo bergtatt av den sedvanlige markakjærligheten og jeg tenkte ganske fort, at nå padler jeg så langt jeg rekker idag, slår leir og så ser jeg hva jeg har lyst til imorgen.

Øyungen er et nydelig vann. Dets største problem er dets popularitet, hvilket gjør at det kan bli folksomt til tider. For oss som foretrekker naturens egne lyder, så kan Øyungen sånn sett bli litt bråkete. Men har man adgang til båt, som jeg, så blir mulighetene langt flere med Øyungens mange små øyer. Ikke desto mindre, fant jeg fort ut at jeg simpelthen ikke klarte å stoppe ved Øyungen, jeg bare måtte videre!

Dette er naturligvis en tur jeg har tatt mange ganger før, så jeg vet hva som kommer.Etter Øyungen venter Gåslungen, en liten perle av en krokete liten sjø, hvor du padler mellom gressøyer og øyenstikkere mens fiskene vaker. Etter en liten bæretur, åpner Rottungen seg opp, med flotte svaberg som dog ofte er befolket av turgåere.

028 Bjørnsjøen_20170704 (7)

Så da var det bare å fortsette til Bjørnsjøen. Er man blant de mange turgåere og syklister som tar seg inn til Kikut via vei og sti, så ser man kanskje Bjørnsjøen først og fremst som et stort vann uten å se den store sjarmen ved det. Kutangen er selvfølgelig en nydelig perle og de som har leid kano ved Bjørnholt eller Kikut, vet at Bjørnsjøen har mange fine kriker og kroker som får vannet til å fremstå langt mer sjarmerende.

Ikke minst består Bjørnsjøen av mange spennende øyer. En av Bjørnsjøens mest sjarmerende øyer er Tidemanns ø. Her finner man små, glatte svaberg og en beliggenhet som gjør at strømmen av kanopadlere ofte padler utenom. Men det mest interessante med øya er dets ruiner. I 20 år bodde to menn, Harald Tidemand og Ivar Nederberg, på øya hver sommer og bygget opp et hageanlegg som det dessverre finnes få bilder av idag. En rørende historie, ikke minst, men også en historie om den kjærlighet noen mennesker har til hverandre, naturen og behovet for å komme seg bort fra bylivet.

Jeg har selvfølgelig vært her før, men jeg var veldig glad da jeg skjønte at ingen andre hadde funnet frem til denne øya akkurat denne kvelden, så dermed fikk jeg anledning til å overnatte blant hageruinene til Tidemann og Nederberg.

028 Bjørnsjøen_20170704 (25)

Jeg tror nok at dette er den ypperste øyidyllen jeg har opplevd så langt i Oslomarka. Hengekøya ble hengt opp mellom to trær i vannkanten, med perfekt utsikt til henholdsvis solned- og oppgang.

Og der lå jeg og nøt kveldens solnedgang over Kikut, mens jeg tidvist forsøkte å konsentrere meg om å få lest litt i min medbragte bok. Men jeg var på ingen måte alene utover kvelden. Etterhvert åpenbarte det seg en festivitas av sandfluer som gjerne ville komme meg så nære som mulig. Tidvis ble løsningen å dekke seg til med et hodeplagg av myggnetting, hvilket fungerte utmerket. Selv om sandfluene ikke minsket i antall eller nærhet, så fikk de tross alt ingen tilgang.

Det viste seg snart at det ikke akkurat skulle bli noen varm kveld ved Bjørnsjøen. Mørke og mistenkelige skyer gled stadig vekk over himmelen og sammen med vinden gjorde de uteopplevelsen tidvist til en litt mindre hyggelig opplevelse. Det var så man stadig vekk tok seg i å tenke, at man kanskje kunne nå siste buss fra Maridalen om man nå bestemte seg for det…

Men den slags er jo for pyser og ikke før så var solen fremme igjen og innbød til intens fotografering, da lyset var helt fantastisk.

028 Bjørnsjøen_20170704 (71)

Men det kan fort bli kjedelig for moderne mennesker uten internett og tv, uansett hvor naturglad man er. Og da er det bålopptenning som er den ultimate aktivitet. Ettersom jeg befant meg på en godt besøkt og meget liten øy, var vedinnsamling nesten utelukket. Med kun to halvbrente vedkubber forlagt fra forrige gjest så det nesten umulig ut. Men da jeg kikket meg nærmere rundt, oppdaget jeg at det var en del små, tørre kvister rundt omkring og sammen med et lite stykke sammentråkket, tørt papir, så klarte jeg å få fyr på restene. Snakk om å utnytte det man finner. Ikke nok med det, jeg klarte sågar å koke opp vann til litt kveldskaffe og jeg-er-sulten-fremdeles-havregrøt. Før dette hadde jeg allerede brukt primus for å lage meg en Real Turmat Chicken middag. God og næringsrik mat på tur er viktig!

028 Bjørnsjøen_20170704 (90)

Jeg fikk meg et par filosofiske bålstirr (kun de bålglade skjønner hva jeg mener med det), før veden var slutt og jeg fant ut at det var på tide å teste ut mitt nye sovesystem: Ticket to the moon hengekøye og nyinnkjøpt sovepose. Av erfaring vet jeg at de fleste utesovesystemer fungerer dårlig for meg, uansett om det er telt eller hengekøye. At det også var nede i ti grader denne natten var en medvirkende årsak.

Jeg har testet flere hengekøye-konsepter de siste årene; Hennessy Hammock, Draumr og nå Ticket to the moon. Jeg har hatt med meg TTTM på flere turer og har kost meg i den på dagtid flere ganger, men har ikke sovet i den før. Dog følte jeg at dette var en hengekøye med potensiale. Og det er vel nå vi kan komme tilbake til innledningen igjen, tenker jeg.

028 Bjørnsjøen_20170704 (128)

Det er ingen tvil om at sommernatten er verd å oppleve, og dette er kanskje mitt ypperste mål for å overnatte ute om sommeren. Ikke desto mindre er det ganske krevende å ligge søvnløs en hel natt, da det ganske effektivt setter en stopper for de planer du måtte ha for å vandre videre neste dag.

Til gjengjeld får man naturligvis fine naturopplevelser, men jeg ender ihvertfall hver gang med å karre meg hjemover, med sengen min som ypperste destinasjon, mens jeg lover meg selv at det blir lenge til neste ute-overnatting. Ironisk nok, jo mer våken jeg er på tur, jo mer bevisst blir jeg de fine naturopplevelsene som natten gir, og desto mer ønsker jeg å finne en sovemetode som fungerer, så jeg kan oppleve mer av det…

028 Bjørnsjøen_20170704 (160)

Til tross for at jeg i utgangspunktet drømte om å dra videre neste dag innover i marka, med et håp om å nå Spålen til slutt, endte det igjen med at jeg besluttet å dra hjem. Kroppen min fungerer dessverre dårlig uten søvn. Men til gjengjeld fikk jeg en uforglemmelig sommernatt ved Bjørnsjøen med en flott solnedgang som i løpet av et par timer gikk over til en flott soloppgang. Så med andre ord; hvis man bare har anledning, bør man definitivt ikke sove bort sumarnatta!